Kvartálna správa k 30.9.2018

Tretí kvartál roku 2018 sme zakončili so ziskom 1.6%. Od začiatku roka je teda stratégia +16.7% v porovnaní s 10.6% indexu S&P500. Obchodná vojna medzi USA a Čínou pokračuje naďalej a koniec tarifov je v nedohľadne. Nedokážeme predpovedať aký bude jej dopad na obe ekonomiky, alebo kedy sa situácia ukľudní. Naša investičná stratégia sa tým vôbec nemení a investujeme rovnakým spôsobom ako predtým. Odhady rastu ekonomiky a veštenie nepatria medzi naše silné stránky. Známy ekonóm John Kenneth Galbraith raz povedal: “Jedinou úlohou ekonomických predpovedí je to, aby popri nich vyzerala astrológia ako rešpektovaná profesia”.


Naším cieľom je vyhľadávať spoločnosti (akcie), ktoré spĺňajú nasledovné kritériá:

  1. Rozumieme ich biznisu a tomu ako fungujú
  2. Majú dobré rastové prospekty do budúcnosti
  3. Sú riadené čestnými a veľmi schopnými ľuďmi
  4. Sú dostupné za výhodnú cenu

Väčšinou dokážeme nájsť akcie ktoré spĺňajú prvé 3 kritériá, ale nie to posledné. Nestačí iba kúpiť vynikajúcu firmu, musí byť aj dostupná za výhodnú cenu, aby sme získali dostatočný výnos za prijaté riziko. Pokiaľ nevieme nájsť spoločnosť, ktorá by prešla všetkými štyrmi kritériami, tak nerobíme kompromisy, jednoducho hľadáme ďalej. Môže to znamenať že ďalších 6 mesiacov takú nenájdeme, a to je v poriadku, investovanie nie je rýchlostný závod. Naším cieľom je dosiahnuť čo najvyšší výnos vzhľadom na riziko, a to znamená že niekedy budeme sedieť na rukách, až kým sa neukáže vhodná príležitosť.


Naše portfólio


V uplynulých 3 mesiacoch sme predali všetky pozície v nasledovných firmách: JNBY Design, Jupai Holdings, MOMO Inc. Taktiež sme vypredali časť akcií YY. Investície do JNBY a MOMO sme tak uzavreli so stratou, poklesli totiž na úrovne našich stop lossov. Zatiaľ čo nám tieto predaje spôsobili krátkodobú bolesť, z dlhodobého hľadiska sa takýto postup osvedčil a pomáha nám chrániť kapitál pred väčšími chybami. Akcie Jupai Holdings sme predali so ziskom, ktorý bol však výrazne nižší než pred niekoľkými mesiacmi. Čínska vláda zaviedla nové pravidlá a regulácie správcovských spoločností, čo spôsobilo výrazný pokles rastu tržieb Jupai Holdings, a naša pôvodná investičná téza už tak nebola taká silná ako predtým, preto sme zvolili predaj.


Pri ostatných pozíciách sme nerobili zmeny. Tie najlepšie investičné príležitosti sú veľmi vzácne, preto keď nájdeme vynikajúcu spoločnosť, ktorá má pred sebou roky rastu, držíme jej akcie kým nedôjde k zásadným negatívnym zmenám v samotnom biznise. To znamená, že niekedy možno predáme akcie príliš neskoro, ale na druhej strane budeme významne benefitovať z rastu a tvorby bohatstva našich najlepších spoločností.


Ku koncu septembra sme zainvestovaní na 75% a 25% držíme v hotovosti.


Investičná stratégia


Najvyššie zisky na akciovom trhu investor dosiahne identifikáciou tých výnimočných firiem, ktoré dokážu rásť desiatky rokov a priniesť tak zhodnotenie, ktoré násobne prevyšuje iné aktíva. Na to je však potrebné mať výnimočnú trpezlivosť a držať akcie v zlých aj dobrých rokoch, ktoré sa vždy dostavia. Poklesy cien akcií sú nevyhnutnou súčasťou života investora a skôr či neskôr príde obdobie, kedy bude naša kvartálna alebo ročná výkonnosť záporná. Dúfame, že si práve vtedy spomeniete na tieto slová a svoje pozície udržíte.


Pokiaľ vlastníte jediný stánok na občerstvenie na štadióne, predáte tento podnik ak ekonomický rast poklesne z 3% na 2.9%, alebo ak vláda uvalí 10% clo na polovodiče? Pravdepodobne nie. Skôr Vás bude zaujímať počet ľudí, ktorí chodia na štadión, či jedia hot dogy alebo pizzu a či ich počet stúpa alebo klesá. Tak je to aj v investovaní, sústredíme sa na finančnú pozíciu, priemysel a rastový výhľad jednotlivých firiem a kým sú tieto pozitívne, nevidíme dôvod na predaj.


Investovanie je nekonečný proces vzdelávania a študovania okolitého sveta, ktorý sa neustále mení. Sears Holdings bol pred 10 rokmi najväčším supermarketom v Amerike, jeho hodnota sa dnes pohybuje okolo 1 miliardy USD, zatiaľ čo Amazon presiahol 1000 miliárd USD. Kodak a Polaroid držali desiatky rokov dominatný podiel na trhu s fotografiami, dnes už obe firmy takmer neexistujú. Yahoo dostalo ponuku na odkúpenie Googlu za 1 milión USD, ale odmietli ju so slovami, že cena je príliš vysoká (dnes má Google hodnotu 800 miliárd USD).


Nikdy to teda nebude ľahké, ale pokiaľ venujeme dostatok úsilia analýze a štúdiu spoločností, ktorým rozumieme, čas od času narazíme na vhodnú príležitosť a vtedy konáme okamžite.


Dakujeme za Vašu prejavenú dôveru.