Prvý polrok 2019 ukončila stratégia v zisku 38,1% v porovnaní so ziskom 18,5% indexu S&P500. Rozhodli sme sa zahrnúť našu historickú výkonnosť do každého listu, aby ste si mohli urobiť ľahšie porovnanie.

Rok AB Amerika S&P 500 TR Index
2015 1,2% 1,4%
2016 -12,9% 12,0%
2017 46,0% 21,8%
2018 -1,5% -4,4%
6M 2019 38,1% 18,5%
Výnos p.a. 13,3% 10,5%
Výnos kumulatívne 75,1% 56,7%

 

Za posledného 4,5 roka sme dosiahli kumulatívny výnos 75,1% (13,3% ročne) oproti výnosu 56,7% indexu S&P500 (10,5% ročne). Počas tohto obdobia sme urobili 28 investícií, z toho 18 (64%) bolo predaných so ziskom alebo je momentálne v zisku a 10 (36%) skončilo stratou.

Ak by sme boli doktori, asi by ste nechceli ležať na našom operačnom stole so 60% šancou na prežitie. Ale v investovaní nie je výsledok binárny. Ako by povedal George Soros: „Nezáleží na tom, koľkokrát má investor pravdu a koľkokrát sa mýli, podstatné je koľko zarobí keď má pravdu a koľko prerobí keď sa mýli.“

Našou najhoršou investíciou boli akcie spoločnosti Forescout Technologies (FSCT), na ktorých sme prerobili 27,8%, pričom naša priemerná stratová investícia za 4,5 roka bola -21%. Na druhej strane, našimi najlepšími investíciami boli doposiaľ Shopify (SHOP) so ziskom 700% a Trade Desk (TTD) so ziskom 550%. Naše výnosy z úspešných investícií mnohonásobne prevyšujú straty, čo znamená že aj keď sa často mýlime, dokážeme skončiť v čiernych číslach. Jedna zisková investícia vie zmazať straty z mnohých chybných obchodov.

To neznamená že budeme bezhlavo nakupovať čokoľvek čo nám pristane na stole, každej investícii venujeme množstvo času aby sme vyhodnotili jej potenciál a riziko. Investovanie je však viac umenie ako veda, bez ohľadu na to ako firme rozumieme, akú hlbokú analýzu urobíme a koľkokrát si prerátame hodnotu akcie, vždy to zahŕňa riziko. Bezrizikové investície v našom slovníku neexistujú. Jednáme totiž s faktormi ktoré sú z veľkej časti závislé od budúcnosti a tá je nepredpovedateľná.

Kvalitné firmy, ktoré dokážu rásť desiatky rokov sú veľmi zriedkavé, deštruktívny mechanizmus kapitalizmu zaručuje, že prežije iba hŕstka najlepších. Keď sa nám preto podarí nejakú identifikovať (a nebodaj aj kúpiť), príde nám hlúpe predať jej akcie len kvôli tomu, že na nej máme zisk.

V 70. a 80. rokoch 20. storočia bola investičná komunita veľmi pesimistická ohľadom spoločnosti McDonald’s, ktorá už mala tisícky prevádzok v USA a množstvo ďalších v zahraničí. Dominantným názorom tej doby bolo, že už nedokáže ďalej rásť a konkurencia zo strany Wendy’s, Burger Kingu alebo In-N-Out Burgeru ich zničí.

V roku 1975 však prišiel prvý McMuffin na raňajky a bola otvorená prvá prevádzka s McDrive. V roku 1983 zaradil McDonald’s do svojho menu slávne Chicken McNuggets a v roku 1987 začali predávať prvé šaláty. O 18 rokov neskôr spustili koncept McCafé pričom zvýšili počet denných prevádzkových hodín a spoločnosť iba rástla a rástla. Za tú dobu stúpli akcie McDonald’s takmer 1000-násobne, bez zarátania dividend ktoré reštauračná sieť platila, čo by ešte viac zvýšilo výnos.

Našou hlavnou prácou je nájsť tie najlepšie spoločnosti, kúpiť ich akcie a potom už len sedieť na rukách a pozerať sa ako rastú. Nie je to zrovna adrenalínový šport (je to ako sledovať ako schne farba na plote), a veľa ľudí si vie určite predstaviť aj lepšiu zábavu. Znovu sa však odvoláme na Georga Sorosa: “Úspešné investovanie je nuda, pokiaľ sa pri tom zabávate tak pravdepodobne nezarábate peniaze”.

Naše portfólio

V uplynulom kvartáli sme nakúpili akcie 4 nových spoločností.

Fortinet (FTNT) je jedným z lídrov v cybersecurity. Sústredia sa na odhaľovanie, prevenciu, liečenie a zabezpečenie systémov on-premise a na cloude. Tento rok prekonajú tržbami svojho konkurenta Checkpoint Software, zároveň majú 3x viac patentov ako ich najbližší konkurent FireEye. Trh s kybernetickou bezpečnosťou rastie v priemere 10% ročne, a myslíme si, že počet digitálnych útokov bude iba narastať. Po našom nákupe však akcie poklesli na hranicu stop lossu, preto sme ich ešte v tomto kvartáli vypredali.

Roku (ROKU) je digitálna platforma na smart televízory, pričom majú 29 miliónov aktívnych používateľov v USA a každá tretia smart TV v krajine beží na ich softvéri. Roku zarába peniaze na predaji reklamy a predplatných kanálov. Na základe súčasných trendov očakávame, že streaming a smart TVs nahradia všetky bežné televízory, čo znamená že ľudia budú priamo pozerať cez internet kanály ako Netflix, Hulu, Amazon Prime, Disney Plus atď.

Navyše bude televízna reklama cielená priamo na používateľa, podľa toho aký obsah pozerá, podobne ako je to dnes s prehliadačmi na internete, z čoho má Roku najväčšiu časť príjmov. Roku je platforma ktorá zlučuje všetky streamingové služby a bezplatné kanály (majú ich viac ako 4 000) a každý divák si môže vybrať presne to čo chce pozerať jedným klikom.

Pagseguro (PAGS) je technologická spoločnosť, ktorá poskytuje platobné terminály, kreditné karty a bankové účty. Je najväčším nezávislým poskytovateľom platobných služieb v Brazílii (ak nerátame komerčné banky) podľa tržieb a celkového objemu platieb. Firma poskytuje služby 4,4 miliónom obchodníkom, ktorí využívajú ich platobné brány. Pagseguro má tržby z viacerých zdrojov: predaj platobných terminálov, percentá z transakcií a faktoring.

Spoločnosť nedávno spustila mobilnú aplikáciu PagBank, ktorá funguje ako online banka. Apku stiahlo viac ako 5 miliónov používateľov (rating 4.8/5) a ďalší pribúdajú každým dňom. V Brazíli je približne 60 miliónov ľudí stále bez bankového účtu (c. 30% dospelej populácie), čo predstavuje veľký rastový potenciál. V poslednom kvartáli rástol objem transakcií v sieti Pagseguro 70%, tržby 35% a prevádzkový zisk o 175%, pričom odhadovaný rast trhu digitálnych platieb v Brazílii je 16% ročne ďalších 5 rokov.

Našou štvrtou investíciou je HypeBeast (150:HK). Firma prevádzkuje viacero mediálnych portálov, primárne o streetwear a móde. Založil ju Kevin Ma v roku 2005 ako jednoduchý blog o sneakeroch, pričom z neho postupne vybudoval 300 miliónový biznis, ktorý má viac ako 21 miliónov fanúšikov na sociálnych médiách. Počas rokov spustili viacero úspešných biznisov ako reklamnú agentúru, e-commerce portál a fyzické obchody, ktorých expanziu do USA chcú spustiť v roku 2020. Momentálne je 33% tržieb z USA, 30% z Číny a 37% zo iných krajín (Austrália, Kanada, Francúzsko, Nemecko a iné). Za posledné 4 roky stúpli tržby a zisk 6-násobne, pričom ich e-commerce segment rastie 98% ročne. Hypebeast je od svojho založenia v zisku.

Sumár

Niektorí sa pozerajú na súčasný technologický pokrok so strachom a slovami “tá budúcnosť už nie je to čo bývala.” My sme však toho názoru, že prinesie v dohľadnom čase výnimočné investičné príležitosti. Aj keď sme v stratégii plne investovaní, naďalej vyhľadávame menšie a neznáme akcie s kvalitným manažmentom, veľkým rastovým potenciálom a výhodnou cenou.

Spoločnosti v našom portfóliu rastú v priemere dvojciferným tempom, majú žiadny alebo minimálny dlh a sú často lídrami v ich sektoroch. Kým tieto podmienky platia, nevidíme dôvod na ich predaj a ostávame optimistickí ohľadom ich budúcnosti.

Ďakujeme za prejavenú dôveru a podporu našej spoločnosti.